#SuperKoderzy Cyfrowi DJ

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-12 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego i muzyki.

W roku szkolnym 2016/2017 realizowałam z dzieciakami ścieżkę Majsterkowicze, jak dobrze się bawiliśmy można zobaczyć pod adresem https://www.facebook.com/superkoderzyopolskie/

W roku szkolnym 2017/2018 realizujemy ścieżkę Cyfrowi DJ.

 

Lekcja 1 Sekwencer rytmiczny

  1. Przypomnienie zapisu nutowego (nuty i odpowiadające im pauzy). NUTY
  2. Każdy z uczniów otrzymuje dwie kartki. Przez odpowiednie zgięcie musi stworzyć odpowiedni całą nutę, pół nutę, ćwierć nutę i ósemkę.
  3. Uczniowie powinni zauważyć związek pomiędzy poszczególnymi wartościami – bezpośrednie przełożenie na wspólny mianownik.
  4. Sprawdzamy, czy zapis poszczególnych taktów w piosence Panie Janie lub w innej (w naszym przypadku z kolędą, taka pora).
  5. Ćwiczenie z wykorzystaniem szkolnych instrumentów perkusyjnych. Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Rozkładają na ławce lub na podłodze osiem czystych kartek A4 – każda z nich reprezentuje wartość ósemki, razem reprezentują jeden takt. Na kilku dowolnych kartkach uczniowie układają instrumenty perkusyjne, pozostałe (puste) będą reprezentować pauzy. Wybrany z każdej grupy uczeń w równych odstępach czasu uderza pałeczką kolejne “ósemki” – jeśli na którejś z kartek znajduje się instrument, uderza w niego, jeśli nie – zatrzymuje tylko pałeczkę nad kartką, lub wykonuje ruch, nie uderzając w kartkę (tak aby nie wydać żadnego dźwięku). Jeżeli chcemy, aby sekwencja dźwięków została powtórzona, po przejściu przez wszystkie 8 kartek, uczeń wraca do pierwszej z nich i odgrywa ponownie sekwencję, zachowując jednostajny rytm. Ćwiczenie można wykonać z metronomem lub licząc – 1 i 2 i 3 i 4 i.
  6. Wyjaśnienie różnicy pomiędzy sekwencerem rytmicznym a melodycznym.
  7. Poznanie sekwencera rytmicznego CHROMO MUSIC LAB, odszyfrowanie rytmów w jakich grają poszczególne postacie
  8. Porównanie zapisów
  9. Przygotowanie własnych rytmów w chromo lab, odgrywanie ich na kartkach.