Matematyczne Zgadniij Kto to?

Planszowa gra „Zgadnij kto to” wydaje mi się grą znaną i dosyć powszechną. Dla przypomnienia oto jej zasady umieściłam poniżej jej zasady.

Po odpowiedniej przeróbce gra ta może stać się grą matematyczną.  Ja ze swoimi uczniami gram w nią powtarzając m.in cechy podzielności liczb czy nawet częściej nazwy kątów w zalezności od ich miary.

Skąd wziąć planszę? Ja poprosiłam mich uczniów aby podarowali mi stare kalendarze adwentowe. Ponieważ maja one 24 okienka przygotowałam kartę z 24 miarami kątów. Poprosiłam uczniów o ich pocięcie i powkładanie miar kątów w kolejne okienka (kolejność nie jest istotna). Oto jak wyglądają plansze, które mam w klasie – obecnie 8.

Grę prowadzimy na zasadzie nauczyciel kontra uczniowie. Zaczęliśmy grać. Wybrałam jeden z kątów i uczniowie zgadywali o jaki kąt chodzi.

Oto dozwolone pytania:

  1. Czy jest to kąt ostry/rozwart/wklęsły/wypukły/prosty/półpełny/pełny.
  2. Gdy te pytania sie wyczerpią np można pytać czy miara kąta jest liczbą podzielną np przez 3

Gdy uczeń zadał pytanie: „Czy jest to kąt ostry”, a nie był odpowiadałam NIE. Wtedy wszystkie okienka, w których były miary kątów ostrych powinny zostać przez uczniów zamknięte.

PLIK z miarami kątów zgadnij_kto_to_katy

UWAGA:

  1. Najlepiej nie przyklejać na stałe kartek w okienkach.
  2. W kolejnych rozgrywkach to uczniowie mogą wybrać miarę, którą zgadują pozostali gracze
  3. Łatwo kontrolować czy uczniowie „dobrze graja”, widoczna jest ilośc zmakniętych okienek.
  4. Można grać bez planszy wtedy nie zamykamy okienek tylko odwaracamy poszczególne karty z miarami kątów

ZASADY klasycznego ZGADNIJ KTO TO

Gra przeznaczona jest dla dzieci w wieku powyżej 6 lat. Średni czas rozgrywki to ok. 15 minut. Jest to gra detektywistyczna dla 2 osób, polegająca na odgadnięciu, jaką postać (obrazek) wybrał przeciwnik, dzięki zadawaniu odpowiednich pytań dotyczących tych postaci. Pytania muszą być tak sformułowane, aby można było na nie odpowiedzieć jedynie ‚TAK’ lub ‚NIE’. Tak wygląda plansza do tej gry.

Post Author: Joanna Świercz