W ostatnia sobotę, 9 kwietnia odbyły się XXI Wojewódzkie Warsztaty Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki organizowane przez Oddział Opolski tego Stowarzyszenia. Prowadziłam warsztaty Matma inaczej. Prezentowałam na nich grę Zgadnij kto to, Kółko Krzyżyk, grę w statki, czy Bingo matematyczne. Mówiłam również o stosowanej przeze mnie metodzie stacji. Poniżej zamieszczam przykład metody stacji z tematu działania na ułamkach. Otrzymałam go podczas warsztatów prowadzonych przez Educarium, dlatego, część opisanych stacji odwołuje się do pomocy dydaktycznych przez nich dystrybuowanych.
METODA STACJI ZADANIOWYCH
Metoda stacji zadaniowych jest przykładem otwartej formy nauczania, która uwzględnia zróżnicowany poziom umiejętności uczniów. Dają nauczycielom możliwość zróżnicowania stopnia trudności zadań, a uczniom szansę pracy na odpowiednim dla siebie poziomie. Stacje umożliwiają przyswajanie wiadomości na odpowiednim dla siebie poziomie z wykorzystanie wszystkich zmysłów. Uczeń postrzega tę metodą, jako zabawę, a dla nauczyciela jest okazją do obserwowania swojej klasy, lepszego poznania poszczególnych uczniów, ich możliwości, preferencji, osobowości i chęci lub niechęci współdziałania w grupie. Praca tą metodą kształci w uczniach poczucie odpowiedzialności za własny proces uczenia się.
Jak przebiega praca na stacjach?
Nauczyciel przygotowuje zestaw ćwiczeń z poleceniami i materiałami pomocniczymi. Układa je na osobnych stolikach tak, aby mogło pracować z nimi jednocześnie kilku uczniów. Na każdym stoliku znajdują się inne zadanie. Odwiedzenie wszystkich stacji nie jest obowiązkowe. Ilość stacji obowiązkowych ustala nauczyciel w zależności od umiejętności zespołu klasowego, który pracuje tą metodą.
Rozwiązywanie zadań poprzedza omówienie zasad pracy oraz krótkie przedstawienie każdej ze stacji. Następnie każdy uczeń otrzymuje tzw. „kartę zbiorczą” – kartę, na której wpisze swoje dane i będzie wpisywał rozwiązania poszczególne rozwiązania. Uczniowie rozwiązują zadania w wybranej przez siebie kolejności, indywidualnie, w parach lub małych grupach. Każdy z uczniów pracuje we własnym tempie i ma możliwość sprawdzenia poprawności rozwiązania poprzez np. zadanie pytania nauczycielowi.
Po zakończeniu pracy nauczyciel zbiera „karty zbiorcze”, sprawdza wykonanie poszczególnych zadań.
Fragment książki: ” Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki”, wyd. Nowik, gdzie znajduje się kolejny przykład metody stacji KUP TUTAJ