Publikacje książkowe

Jestem autorką dziewięciu książek. Ich tematyka dotyczy przede wszystkim niestandardowych metod prowadzenia zajęć matematycznych dla dzieci  uczęszczających do przedszkola, uczniów klas I-III i uczniów klas IV – VIII szkoły podstawowoej.  Jestem współautorką dwóch ksiażek w tym jednej o stosowaniu technologii na lekcjach. Poniżej okładki książek i krótki opis ich zawartości.

AUTORKA


Od roku 2019 wszyscy uczniowie kończący szkołę podstawową piszą egzamin ósmoklasisty. Po pod­daniu analizie konstrukcji zadań oraz ich oprawy graficznej możemy śmiało patrzeć na niego jak na „małą maturę”

Książka zawiera 8 arkuszy opracowanych zgodnie z wymaganiami nowego egzaminu. Każdy z arku­szy składa się z zadań otwartych i zamkniętych, których liczba i punktacja jest zgodna z wytycznymi Central­nej Komisji Egzaminacyjnej.

Egzamin ósmoklasisty. Arkusze jest graficznie maksymalnie zbliżony jest do mate­riałów ćwiczeniowych oraz arkuszy publikowanych na stronie CKE.

Wewnątrz książki znajdziemy strony do rozwiązywania zadań otwartych, karty do kodowania odpowiedzi do wszystkich typów zadań otwar­tych i zamkniętych oraz propozycje rozwiązań wszystkich zadań otwartych

Takie opracowanie materiału pozwoli uczniom nie tylko dobrze powtórzyć umiejętności przewidziane w podstawie programowej z matematyki w klasach IV–VIII, ale również poznać formułę egzaminu. Z wykorzystaniem książki Egzamin ósmoklasisty z matematyki. Arkusze  można pracować w klasie, podczas zajęć online czy indywidualnie w domu.

Kup tutaj


Książka Matma inaczej Kodowanie jest podsumowaniem trzyletniej przygody autorki z kodowaniem. Jako nauczyciel matematyki pracuje z przedszkolakami, uczniami klas I–III oraz klasami IV–VIII szkoły podstawowej.

Na każdym z poziomów obecna jest matematyka w mniej lub bardziej sformalizowany przez podstawę programową sposób. Kodowanie podczas zajęć matematyki łączy w sobie nabywanie wiedzy matematycznej z umiejętnością programowania. Jest to programowanie bez prądu (off) – potrzebujemy jedynie kubków, maty, kredek i długopisów, natomiast starsi uczniowie potrzebują także smartfonów lub tabletów.
Zaproponowane zabawy, zadania, karty pracy, matematyczne podchody, edukacyjne pokoje zagadek, łączą wiedzę matematyczną z aktywnością artystyczną, a nawet fizyczną.

Znajdujące się w Matma inaczej Kodowanie przykłady mogą stać się dla Czytelnika inspiracją, zachętą do podjęcia przygody z kodowaniem na zajęciach matematycznych w przedszkolu, klasie lekcyjnej czy zajęciach świetlicowych.

Zabawy zostały dobrane w taki sposób, aby umożliwić nabywanie jak największej liczby umiejętności matematycznych z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz matematyki w klasach IV–VIII.  Sądzimy, że pozycja ta udowodni, iż kodowanie jest dla każdego, a nauka matematyki może być naprawdę atrakcyjną przygodą.

Fragmenty książki

Kup tutaj


Konstrukcja książki Bingo matematyczne umożliwia ćwiczenie ponad 80% umiejętności zawartych w podstawie programowej z matematyki dla klas VII–VIII. Jej zastosowanie nie wymaga ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów, wystarczy zeszyt i coś do pisania. Nauczyciel ma do dyspozycji ponad 1200 zadań.

Książki używam na co dzień podczas lekcji utrwalających i powtórzeniowych, zabieram ją ze sobą, idąc na zastępstwa. Staje się ona niezbędna w te dni, gdy uczniowie myślą już o czekającej ich przerwie w nauce, a nauczyciel musi utrwalać i powtarzać wybrane partie materiału. Wykorzystuję ją również, przygotowując uczniów do egzaminów zewnętrznych, tj. egzaminu ósmoklasisty.

Książka ta może również pomóc rodzicom, którzy każdego dnia doskonalą umiejętności matematyczne swoich dzieci. Zadania w niej zawarte są niewątpliwie ciekawą alternatywą dla zadań znajdujących się w zeszytach ćwiczeń czy podręcznikach do nauki matematyki.”

Kup tutaj


Książka zawiera ponad 1600 zadań zebranych w 55 zestawów, które służą do gry w bingo matematyczne. Zasady tej gry są bardzo proste i może w nią grać każdy, potrzeba tu jedynie kartki papieru i czegoś do pisania. Zadania są opracowywane z myślą o uczniach klas IV–VI szkoły podstawowej. Konstrukcja książki umożliwia ćwiczenie ponad 80% umiejętności wymienionych jako konieczne w podstawie programowej z matematyki dla II etapu edukacyjnego. Prezentowany zestaw gier jest sprawdzoną przez nauczycieli w Polsce doskonała propozycją dla tych spośród nich, którym nie wystarczają przykłady podane w podręcznikach, a są świadomi faktu, że ich uczniowie nie w pełni opanowali ćwiczone na lekcji umiejętności. Przedstawiona w książce metoda pracy stanowi skutecznie narzędzie do wykorzystania w czasie lekcji powtórzeniowych, utrwalania wiedzy pod koniec semestru czy roku szkolnego. Innym praktycznym zastosowaniem bingo jest użyteczność w sytuacji, gdy pełni się zastępstwo w innej klasie.

Bingo matematyczne pomoże także rodzicom, którzy starają się pomóc w kształtowaniu umiejętności matematycznych swoich dzieci. Zadania zawarte w książce są niewątpliwie ciekawą alternatywą dla zadań zawartych w zeszytach ćwiczeń czy podręcznikach do nauki matematyki. Kup tutaj


Książka Matma inaczej, czyli pomysły na przełamanie lekcyjnej rutyny  zawiera pomysły i podpowiedzi, jak realizować trudne a czasem i nudne tematy. Zaprezentowane są tu też metody, do wykorzystania podczas lekcji powtórzeniowych. Zacznijcie je stosować, a sami zobaczycie jak bardzo zajęcia mogą się zmienić. Przekonajcie się, w jaki sposób można wykorzystać różnorakie narzędzia – i te najnowocześniejsze jak tablet czy smartfon, czy te bardziej „tradycyjne” – karty matematyczne, kości albo zaadaptowane na potrzeby zajęć gry planszowe, a nawet… packi na muchy.

Książka przyda się nauczycielom matematyki na lekcjach, ale także może stanowić inspirację na zajęcia dodatkowe. Zachęcamy do korzystania z niej w pracy z uczniami o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Mamy nadzieję, że proponowane pomysły sprawdzą się na obozach matematycznych, koloniach, zielonych szkołach i że będą inspiracją do Tworzenia własnych zabaw – nie tylko matematycznych. Kup tutaj 


Książka zawiera ponad 1500 zadań, zebranych w 50 zestawów, które służą do gry w Bingo Matematyczne. Zasady tej gry są bardzo proste i może grać w nią każdy, potrzeba do niej jedynie kartki papieru i czegoś do pisania. Zadania są opracowane z myślą o uczniach klas IV – VI szkoły podstawowej.  Prezentowany zestaw gier jest doskonałą propozycją dla nauczycieli matematyki, którym nie wystarczają już przykłady z podręcznika, a ich uczniowie nie w pełni opanowali ćwiczone na danej lekcji umiejętności. Można je także ze sobą zabrać, udając się na zastępstwo albo grać z własnymi uczniami w dni, kiedy nie mają zajęć z matematyki.  Zaproponowana metoda pracy stanowi doskonałe narzędzie w czasie lekcji powtórzeniowych, utrwala wiedzę pod koniec semestru czy roku szkolnego. Bingo Matematyczne pomoże także rodzicom, którzy każdego dnia doskonalą umiejętności matematyczne swoich dzieci. Jest niewątpliwie atrakcyjną alternatywą dla ślęczenia nad kolejnymi przykładami w zeszycie ćwiczeń czy podręczniku do matematyki.

Kup tutaj


BingoM

Książka zawiera ponad 1600 zadań, zebranych w 59 zestawów, które służą do gry w Bingo Matematyczne. Zasady tej gry są bardzo proste i może grać w nią każdy, potrzeba tu jedynie kartki papieru i czegoś do pisania. Zadania są opracowane z myślą o uczniach klas I–III gimnazjum. Konstrukcja książki umożliwia ćwiczenie ponad 80% umiejętności wymienionych jako konieczne  w podstawie programowej z matematyki dla III etapu edukacyjnego. Prezentowany zestaw gier jest doskonałą propozycją dla nauczycieli matematyki, którym nie wystarczają przykłady podane w podręcznikach, a są świadomi faktu, że ich uczniowie nie w pełni opanowali ćwiczone na lekcji umiejętności. Przedstawiona w książce metoda pracy stanowi skuteczne narzędzie do wykorzystania w czasie lekcji powtórzeniowych, utrwalania wiedzy pod koniec semestru czy roku szkolnego. Innym praktycznym zastosowaniem Bingo jest użyteczność  w sytuacji, gdy pełni się zastępstwo w innej klasie. Bingo Matematyczne pomoże także rodzicom, którzy starają się pomóc w kształtowaniu umiejętności matematycznych  swoich dzieci. Jest niewątpliwie atrakcyjną alternatywą dla ślęczenia nad kolejnymi przykładami w zeszycie ćwiczeń czy podręczniku do matematyki.

Kup tutaj


Od roku 2015 wszyscy uczniowie kończący szkołę podstawową będą pisali Sprawdzian w klasie VI według nowej formuły. Najważniejszą zmianą, jaka zostanie wprowadzona, są nowe typy zadań. Książka jest zbiorem prawie 1000 zadań opracowanych pod kątem wymagań nowego egzaminu. Systematyczna praca z tym zbiorem, prowadzona samodzielnie przez ucznia w domu lub wspólnie na lekcji pod okiem nauczyciela matematyki, pozwoli doskonalić umiejętności przewidziane w podstawie programowej i dobrze przygotować się do sprawdzianu.

  • Intencją Autorki było wypełnienie luki, jaka istnieje w dziedzinie materiałów przygotowujących uczniów do sprawdzianu po VI klasie w szkole podstawowej z matematyki.
  • Doświadczenie Autorki, zdobyte w pracy w gimnazjum i szkole podstawowej, było pomocne w zaznajamianiu z formą egzaminu, a także z różnymi rodzajami zadań.
  • Zawartość i układ książki pozwolą nauczycielom i uczniom korzystać z niej już od klasy IV.
  • Zbiór zadań obejmuje trzynaście działów, których tematyka zgodna jest z trzynastoma pierwszymi punktami podstawy programowej z matematyki dla II etapu edukacyjnego.
  • W rozdziale siódmym Czytelnik dodatkowo znajdzie zadania pomocne przy utrwalaniu wiedzy i umiejętności związanych z dostrzeganiem symetrii, regularności czy rysowaniem figur symetrycznych, czyli tych umiejętności, których nie ćwiczy się w klasach IV–VI, ale wymaga ich podstawa programowa I etapu kształcenia.
  • W każdym z działów znajdują się zadania tekstowe wspomniane w ostatnim rozdziale podstawy programowej. Praca ze zbiorem zapewnia sprostanie wymaganiom ogólnym kształcenia matematycznego obowiązującym w szkole podstawowej, tj. sprawność rachunkową, wykorzystanie i tworzenie informacji, modelowanie matematyczne oraz rozumowanie i tworzenie strategii.
  • Każdy rozdział składa się z zestawów złożonych jedynie z zadań zamkniętych oraz zestawów złożonych wyłącznie z zadań otwartych. Wyjątkiem jest rozdział trzynasty, w którym uczeń gromadzi, porządkuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, diagramach i na wykresach.
  • Książka zawiera odpowiedzi oraz propozycję punktacji zarówno zadań zamkniętych, jak i otwartych.
  • Zbiór zawiera wszystkie typy zadań, o których mowa w Informatorze CKE oraz w Przykładowym zestawie zadań publikowanym na stronie Komisji.
  • Uzupełnieniem zbioru zadań są testy.

Kup tutaj

WSPÓŁAUTORKA


Ta publikacja to przewodnik dla nauczycieli po ogólnie dostępnych aplikacjach, które można wykorzystać podczas zajęć z uczniami. Autor wyjaśnia, w jaki sposób wykorzystać TiK w edukacji oraz omawia 100 aplikacji, które doskonale sprawdzają się podczas szkolnych zajęć. Przedstawione narzędzia są uniwersalne. Można je zastosować na różnych zajęciach.

Niewątpliwym atutem tej książki jest rozdział zatytułowany Bank pomysłów, w którym znalazły się sprawdzone pomysły na wykorzystanie poszczególnych aplikacji. Swoje patenty zdradzają m.in. znani i cenieni Superbelfrzy RP: Marta Florkiewicz-Borkowska, Joanna Krzemińska, Jolanta Okuniewska, Agnieszka Bilska, Anita Plumińska-Mieloch, Joanna Świercz, Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska, Dorota Czech Czerniak, Przemysław Staroń, Dawid Łasiński i Maciej Danieluk – autor publikacji.

Aplikacje dobrano w taki sposób, by pokazać, że to samo narzędzie można z powodzeniem wykorzystać zarówno na lekcjach języka polskiego, jak i fizyki czy matematyki. Dla uczniów z SPE, uczniów klas I–III, IV–VIII i szkół ponadpodstawowych. Wiek czy poziom umiejętności młodych ludzi nie jest żadną przeszkodą. Z nowoczesnych technologii warto i należy korzystać. Czytelnik musi tylko odpowiedzieć sobie na pytanie, co chce osiągnąć, a potem dobrać odpowiednie narzędzie, by ten cel zrealizować. Dzięki publikacji osoby korzystające z TIK mogą wzbogacić swój warsztat pracy, a ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę, otrzymują rzetelne wskazówki, od czego zacząć.

Fragment książki

Kup tutaj


Gra w kości jest jedną z najstarszych, znanych ludzkości gier. Służyła głównie do przewidywania losu, dopiero z czasem stała się grą hazardową o wybitnie losowym charakterze. W wiekach XV i XVI grami, również grą w kości, zajęli się matematycy, próbując określić szanse wygrania, czyli obliczając prawdopodobieństwo zdarzeń.

W książce jest 41 gier opracowanych tak, by szybko można było przeprowadzić zabawę a dodatkowo na końcu są 4 gotowe scenariusze lekcji.

Publikacja będzie przydatna nie tylko na lekcjach matematyki. Proponowane gry i zabawy mogą być stosowane także w świetlicy, na zajęciach wyrównawczych, zielonej szkole, a nawet w domu. Zabawy z kostkami będą ciekawą formą uzupełnienia zajęć na każdym poziomie edukacji.
Kup tutaj