Zainspirowania udziałem w Webinarium Mistrzów Kodowania postanowiłam zaadoptować jedną z pokazywanych zabaw i wykorzystać ją na matematyce. Przygotowałam sześć zestawów każdy złożonych z 6 kubków (oznaczonych dużymi literami alfabetu) i ze specjalnej gumki z czterema sznurkami.
Zanim zaczęliśmy kodować z użyciem kubków pozwoliłam uczniom opracować strategię postępowania. Samodzielnie podzielili się na dwuosobowe zespołu, chwycili gumkę za sznurki i zaczęli wspólnie układać trzypoziomowe piramidy z kubków. Na początku nie jest to łatwe, ale co bardzo ważne uczy sprawności, dokładności i współdziałania.
Gdy technika podnoszenia i upuszczania poszczególnych elementów piramidy została opanowana przeszliśmy do zadań związanych z kodowaniem.
Poprosiłam uczniów aby ułożyli piramidę alfabetycznie. tj według kodu ABCDEF.
Uczniowie wykonali to zadanie błyskawicznie ich piramida wyglądała następująco:
I teraz zaczęły się przysłowiowe schody, bo okazuje się, że w takiej kolejności można ułożyć kubki na kilka sposobów.
Oto kilka z nich:
Jeżeli kod ABCDEF-> ułożymy według wzoru oznaczonego gwiazdką to piramida będzie wyglądała następująco:
Można wprowadzić kolejne „utrudnienia” tzn. zmieniać kolejność liter oraz sposób zapisu kodu. Oto kilka przykładów.
Zabawa trwała całą lekcję. Czwartaki były zachwycone, a gimnazjum skomentowało „ciekawe”. Pytanie jak wykorzystać to na matematyce. O tym w kolejnym wpisie. Cierpliwość czytających będzie nagrodzona 🙂