Jak oceniać w okresie edukacji zdalnej, choć nie tylko?

Czy też tak macie, że czujecie w ustach niesmak po ocenach, które musieliście postawić w pierwszym okresie edukacji zdalnej? Ja czuję głęboki niesmak, szczególnie gdy dzieciaki wróciły do szkoły we wrześniu i październiku, a oceny do normalnej wysokości?

Ponadto okazało się, że prawie wszystkie 5 nie pozostawiły w głowach uczniów wiedzy na tym samym poziomie.

Niestety po raz drugi przychodzi nam się zmagać z tym samym dylematem. Oceniać czy nie w edukacji zdalnej? Zadaję sobie non stop pytanie kogo oceniam: dziecko czy rodzica?  Jednak jeżeli nie będę oceniać to niestety dzieciaki nie będą wykonywać prac domowych. Co zrobić? A może jak zrobić, aby ich zaangażowanie w naukę matematyki pobudzać i utrzymać na wystarczająco wysokim poziomie?  

Z pomocą przyszła mi tutaj gamifikacja, do której przymierzam się już jakiś czas, ale zawsze brakowało czasu i motywacji. Teraz pojawiła się konieczność więc i realizacja. 

Czym jest gamifikacja edukacyjna?

W wielkim uproszczeniu pracując tą metodą stosujemy podczas uczenia mechanizmy obowiązujące w grach czyli np. zdobywanie odpowiednich sprawności czy przechodzenie na kolejne poziomy gry.

Przebieg lekcji nie zmienia się, zmianie ulega to co dzieje się po lekcjach. Uczniowie odrabiają zadania domowe, piszą kartkówki, jednak nie otrzymują za nie ocen a jedynie odznaki. Za zdobycie określonej odznaki czeka ich nagroda.

Ważna jest historia

Warto postarać się aby nasza gamifikacja opierała się na jakiejś wymyślonej historii. Pierwsza, w której trakcie są moi uczniowie z klasy 6 to budowa wesołego miasteczka.

Aby wejść do gry uczniowie muszą zdobyć odznakę „pozwolenie na budowę”. Kolejne trzy odznaki to atrakcje dla dzieci, które pozwalają im budować część parku dla dzieci. Następnie uczniowie mogą zdobyć odznaki „dodatkowe atrakcje dla dzieci”. Potem zaczyna się budowa części wesołego miasteczka, która jest dla dorosłych. Karuzelom towarzyszą również dodatkowe atrakcje a z nią dodatkowa odznaka.

Można również zdobyć odznaki dodatkowe pozwalające np. na postawienie restauracji, hotelu, umożliwiające sprzedaż biletów wstępu, albo sadzenie drzew i krzewów. Można również zadbać o bezpieczeństwo odwiedzających i postawić komisariat i straż pożarną.

Wszystkie odznaki

Trzeba być systematycznym

Wprowadzając gamifikację trzeba się liczyć z faktem, że należy systematycznie oceniać prace dzieci, wstawiać punkty i przyznawać poszczególne odznaki. Aby ogarnąć system odznak można wykorzystać Badge Tracker dostępny wraz z instrukcją i przykładem wykorzystania na na stronie https://www.flippity.net/.

Budowanie i ocenianie

Budowanie wesołego miasteczka zapewnia przygotowana przeze mnie prezentacja, której kopie udostępniam przez zdalną platformę każdemu z uczniów.

Pod koniec zabawy na podstawie odznak wystawię każdemu uczniowi jedną ocenę.

Materiały do przeprowadzenia gamifikacji

Post Author: Joanna Świercz